Från fredag til lördag (denna vecka) deltog jag i ett evenemang som Företagarna i Finlands Svenska utskott hade ordnat i Kristinestad. Svenska träffen – en träff där företagare från hela Finland deltog. Inte var vi så många (ca 30 st), men kvalitet framom kvantiet. Intressanta diskussioner och besök avklarades under de två dagarna. Nya samarbetsmöjlighter dök även upp, samt nya kunder. Nätverkandet då det är som bäst. Då det ger som bäst.
Att delta i evenemang som ordnas där företagare träffas kan ta företaget till högre höjder. Vi behöver varandra vi företagare, ett uttryck jag ofta använder. Vi tänker lika och vi har liknande problem. Tar man inte chansen att träffas och diskutera så blir företagarlivet så otroligt tungt. Det är tillsammans som vi kan få tips och ideér på hur man kan utveckla sitt företag.
Jag vet att det finns otroligt många företagare som inte tar sig tid att komma med och nätverka, vilket är synd. Visst, det tar tid – men det ger så otroligt mycket. Du behöver inte sitta ensam med dina problem, lösningen kan vara enklare än du tror.

Hur lyckas man nätverka då?
För det första, ha med ditt visitkort. Tyvärr har jag sett många företagare dyka upp på nätverkstillfällen och har glömt det viktigaste – visitkortet. Jag har även observerat att många tror att ett visitkort inte behövs – det räcker att du visar upp dig. Oj oj, så fel de har. Hur skall jag minnas dig om jag inte får en påminnelse om ditt företag? Kom även ihåg att berätta vad din produkt är på ditt visitkort. Det räcker inte med ditt namn och din logo. Skriv absolut inte att du är vd eller ägare. Vd över vad? Dasset?

För det andra,  vågar närma dig obekanta. I Österbotten är vi lite blyga av oss, men tänk på vad du förlorar om du inte vågar! Alla som kommer med på ett nätverkstillfälle gör det av en orsak.

För det tredje, planera ditt hisstal. Hur berättar du om din produkt på 30 sekunder? Var inte luddig i din förklarning, visa hur stolt du är över din produkt. Det är ju du som tillverkar den, eller hur? Då får du vara stolt också. När du planerar ditt hisstal – lägg fokus på hur du löser kundens problem. Fokus på produkten, vad har kunden för nytta av det du tillverkar.

För det fjärde, prata inte bara om dig själv och ditt företag, visa intresse för den som står mittemot dig. Fråga, diskutera. Det är genom dessa diskussioner intressanta lösningar kan dyka upp. Här pratar jag av erfarenhet.

Inom företagarföreningen erbjuder vi även en annan sorts nätverksmöjlighet, nämligen företagarvännerna. Idén föddes hos vår styrelsemedlem och idéspruta Maria Karp. Hur skulle det vara att låna varandras skyltfönster en månad? Konceptet har varit mycket lyckat bland de som har deltagit i detta. Nya samarbeten har växt upp och företagen har fått “gratis” reklam.
Maria och jag kommer att besöka lokalföreningarna och bjuder in företagarna för att höra mera om detta. Första tillfället blir i Vörå den 5 juni klockan 18.00. Är du medlem i någon av Kustösterbottens företagars lokalförening så kom med! Vem vet, du kanske redan på plats hittar en ny företagarvän? Är du inte medlem, så bli!
Och framför allt – delta i evenemangen. Du blir inte rikare av att jobba istället. Bli rik på företagsvänner istället.

Kommentera