Jag blev skuggad

I går, 9 mars, blev jag skuggad av en studerande för ett yrkesprov. Hon skrev en sån bra rapport som jag fick tillåtelse att dela med mig av.

Företagaren jag kontaktade för uppgiften är Maria Norrlin-Asplund. Hon driver företaget Celma marketing, vilket erbjuder marknadsföring, coaching, och designtjänster för privatpersoner och andra småföretagare. Jag var besök på Marias kontor den 9:e mars, och satt med på ett hörn medan hon arbetade och hade möten med kunder.
            Under första halvan av dagen satt vi mest och diskuterade från och till, medan Maria arbetade på en webbsida till en kund. Vi diskuterade hur vardagen för en företagare ser ut, och hur man får den att flyta på som den ska när man är sin egen chef. 
            Marknadsföring har tidigare varit ett helt okänt område för mig, men under våra diskussioner på förmiddagen fick jag en inblick i till exempel vikten av att våga annonsera sig själv vid de rätta tillfällena, och att visitkort absolut är användbara och effektiva, fortfarande. På ämnet visitkort diskuterade vi specifikt hur man bygger upp sitt nätverk, med hjälp av att just delta i olika evenemang där det finns möjlighet att gå runt och prata med folk. Liknande kan man även göra digitalt, jag blev tipsad om till exempel LinkedIn. 
            Den diskussionen som kändes viktigast till mig, var när vi pratade om att som småföretagare krävs det att man är ständigt flexibel, och vågar offra sig själv lite ibland för att göra sånt som man inte är helt bekväm med. Om man går i samma banor år ut och år in, får man aldrig någon utveckling i sitt företag. Det krävs att man utvecklas i takt med sina kunder, och vågar anpassa sina tjänster vid behov. Givetvis förutsätter det också att man är tålmodig.
            Efter lunch hade Maria ett möte med en kund, en personlig tränare som anlitat Maria för att bygga upp sin hemsida. Dagens zoommöte var deras första samtal, så Maria började med att intervjua hen, för att få en idé och förståelse för vilken riktning hon skulle ta med hemsidan, och vilken information som behövde finnas där. Under intervjun diskuterade de kundens egna färdigheter, kundgrupper och hur man bäst gör hemsidan tillgänglig för alla i kundgruppen. Genom att lyssna på samtalet kopplade jag tillbaka till vår diskussion från förmiddagen, när vi pratade om att anpassa sina tjänster efter kundgruppens behov. Det blev påtagligt under samtalet mellan Maria och kunden! 
            När zoommötet avslutats åkte vi iväg för att träffa en kandidat i det kommande kommunalvalet. Mötet gällde att planera en ny strategi i och med uppskjutningen av valet, och fotografera lite för sociala medier. Även på detta möte kunde jag minnas vad vi diskuterat innan, och hur viktigt det är att faktiskt satsa på marknadsföringen. En viktig punkt jag snappade upp var att se till att man har ett stadigt flöde i sin marknadsföring, så att man inte glöms bort. Mer än så vill jag inte gå in på detta möte, då det handlade om en valkampanj. Att få sitta med på ett hörn under planeringen var nytt för mig, jag tog till mig en hel del om image, och att inte bara marknadsföra rätt mängd, utan att även marknadsföra vid rätt tidpunkt. 

På grund av de rådande omständigheterna i världen har jag valt att utföra den här uppgiften över en dag istället för tre, då många egenföretagare jobbar hemifrån just nu eller mycket mindre än vanligt. Trots det är jag nöjd med mitt besök! Jag tycker att det jag fick ta del av var riktigt tillräckligt och lärorikt fastän det bara var en dag.”

Den studerande vill vara anonym.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *