Jag fick en vänförfrågan via Facebook av en organisation idag. För några år sedan var okunskapen ganska stor då det gällde att veta skillnaden mellan privat och gilla-sida. Jag har trott att de flesta företag har lärt sig redan att det inte är okej att grunda en privat profil som företag/organisation. Alla som har ett privat konto kan se sina vänners inlägg, foton och filmer (såvida vännen inte begränsat inläggen till utvalda vänner).

En organisation eller företag vill sprida sitt budskap till så många som möjligt. Har företaget ett privat konto så är det bara dennes vänner som ser informationen. Har företaget en gilla-sida så ser vem som helst inläggen. Ett företag vill väl sprida sitt budskap till så många som möjligt?
Vill ett företag/organisation endast nå ut till vissa personer så löns det att grunda en Facebook-grupp dit de kan tillägga utvalda personer.

Jag är inte så privat på mitt konto, privat är jag face to face. Jag blir gärna vän med halv-bekanta, för jag tycker om att lära känna nya människor. Men jag vill inte bli vän med någon som jag inte ser vem det är. Därför godkänner jag inte ett ”privat-företagskonto”. Jag vill hålla koll på vem som ser mina inlägg.

Har du ”vänner” i ditt flöde som gömmer sig bakom ett företagsnamn?

(ifall du som läser detta och inser att du i misstag grundat ett privat konto för ditt företag, klicka på länken nedan och läs instruktionerna för hur du grundar en gilla-sida: http://www.3dg.se/sv/nyheter/2014/09/11/skapa-en-facebooksida-at-ditt-foretag-nbi14.htm )

#blogg100 #dag?

Kommentera