I dagens VBL kan man läsa om en ung kvinna, 19 år, som startat eget företag. Jättebra! Det stämmer ganska bra om att åsikterna säkert är delade när man pratar om unga företagare, men som jag ser det så finns det både nackdelar och fördelar med det. Fördelarna är att du vågar, har mindre begränsningar och en bredare syn på bl.a. social marknadsföring. Nackdelen kan vara att insatserna blir för impulsiva och erfarenheten saknas. Tänker mest på erfarenheten av kundbetjäning (hur kunder tänker och agerar i olika situationer)

Själv var jag 25 år då jag startade mitt första företag och kan ärligt erkänna att jag nog inte hade den minsta erfarenhet om att driva ett företag eller ens om hur det skulle vara att driva en bybutik. Men ung och pigg som man var (trots att jag var småbarnsmamma på samma gång) så tog jag mig an alla uppgifter på mitt bästa sätt. Idéerna flödade redan då och jag försökte på många sätt få det att fungera. Och det gjorde det. På ett eller annat sätt. Och med god hjälp av min kärnfamilj. Utan dem skulle det aldrig ha gått. Glömmer aldrig då en kund skällde ut mig fullständigt då jag inte visste hur jag skulle blanda två-takts olja. ho ho. ”Hur kan du har tagit på dig den här butiken om du inte vet det, var hans åsikt”

Men livet som ung företagare satte även grunden till mitt fortsatta liv. Då jag gav över företaget till min yngre bror svor jag på att aldrig bli företagare på nytt. Men det var det enda som jag drömde om under de påföljande 13 åren som anställd.

Idag är jag superglad över att få vara egen företagare på nytt och nu på heltid. Det är så här jag vill ha det. Chansen att få vara precis så kreativ och påhittig som möjligt gör mina dagar till en drömtillvaro. Att jag nu har två företag plus ett samarbetsföretag på gång gör min tillvaro tusen gånger lyckligare än vad någon kan tro. Klart det finns problem, men problem är till för att lösas, inte för att fälla idén. Att vara envis och stark är en bra egenskap då problemen hopas.

Men det jag egentligen tänkte skriva om idag är att inse vikten av marknadsföringen då man startar upp ett företag. Jag har många gånger poängterat det, men då jag läste artikeln i tidningen om den unga tjejen och vad som rekommenderas att tänka på när man startar upp sitt företag, så observerade jag att man glömt att lista vikten av marknadsföring.

Utan planerad marknadsföring så hittar ju inte kunderna dig. Att fundera på de olika stegen du bör ta när du närmar dig kunden är mycket viktig och att ha alla steg välplanerade gör att vägen till kunden blir både lättare och förmånligare i längden. Men förberedelsena måste få kosta lite, men sen är det bara att köra.

Det är ju tur att CELMA finns med som ett av sakkunnige företagen vid Startia:

https://www.vasek.fi/foretagstjanster/starta-eget/startias-sakkunnig-och-stodorganisationer/

Så nu har jag möjlighet att hjälpa nya företagare att hitta vägen till kunden på rätta sättet, direkt från början.

#blogg100, dag 32

Kommentera