Hur når du som småföretagare i Österbotten framgång idag? Är det genom att berätta om din produkt utan att sälja? Genom att skapa ett innehåll som väcker intresse till betalande kunder? Genom att fundera på hur du bemöter dina kunder?

Du måste synas, du måste väcka uppmärksamhet och du måste tala till mig och väcka mina känslor. Förstå mitt behov. Ta hänsyn till mina åsikter. Ja, nu är jag din kund.

Det finns positiva och negativ känslor. De känslor som jag får beror på hur jag kan tillfredsställa mitt behov.

Hur lätt är det att bli av med en kund och ambassadör?

Senaste lördag besökte jag en okänd restaurang för jag var både hungrig och törstig. Det första bemötandet jag fick av restaurangpersonalen var en uppmaning. Att inte sätta mig vid bordet som jag såg var ledigt. Nej, det är upptaget. – Jaha, var kan jag sitta då? Servitören visade med en irriterad min att jag kunde sätta mig i fåtöljen en bit i från. Där finns ett litet runt bord framför. Okej, jag satte mig ner och väntade på att den andra servitören skulle uppmärksamma den nya kunden. Nej, det gjorde han inte. Han hade fullt upp med att servera ett annat bord. Okej, sen när han är klar med det så kommer han väl till mig tänkte jag. Nej, då började han städa bort av ett annat bord. Jag vände mig om och frågade om jag får beställa. Du kan gå till baren och hämta dricka var hans första svar. Jaha, sa jag – men jag vill äta. Skall jag beställa maten vid baren också? Nej, jag kommer med menyn. Nå bra så. Servitören kom med menyn – men nu hann jag knappt läsa igenom den före han kom tillbaks och frågade vad jag vill ha. Hur svårt kan det vara att ge mig några minuter på att fundera? Ta hänsyn till mig att få tid att fundera. Ingen ursäkt kom heller att jag blev tvungen att inta min middag på ett minst sagt obekvämt sätt. Sittande i en fåtölj med ett litet bord framför. Jag blev surare och surare. Gissa om mina behov av en god måltid och mätt mage blev uppfylld? Nej, jag gick ut med en mycket negativ känsla av besvikelse. Irritation. Och inte blev det bättre att frukostpersonalen följande dag var minst lika snorkiga.

Så lätt kan det gå att bli av med kunder. Ännu värre skulle det vara om jag nu skulle skriva restaurangens namn. Men så elak är jag inte. Men jag kommer verkligen inte att rekommendera den restaurangen och den servicen vidare. Jag blir inte deras ambassadör. Tyvärr.

Mer och mer får jag uppdrag av kunder att hjälpa dem att synas. Varje gång en ny kund tar kontakt så hoppar jag jämfota av glädje. Varför undrar du säker nu – Jo, därför att det gör mig överlycklig att en företagare har insett betydelsen av att synas och tänka igenom hur de beskriver sin produkt.

Marknadsföring är ett ord som många småföretagare är livrädd för. Det är jobbigt och det är svårt. Helt enkelt oöverkomligt. De flesta ser hur hundralapparna flyger iväg. Men nej, och åter nej. Marknadsföring är inte dyrt. Men det kräver en tanke. Eller två. Allt vad du säger och gör i ditt företag är marknadsföring. Men din aktivitet måste synas utåt till dina kunder. Och jo – nu vet jag att du suckar högt. – JAG HINNER INTE! – Ja, det vet jag också. För ditt företag kräver din absoluta närvaro – din uppgift är att producera.

Men min uppgift är att ge dig verktyg som ger dig stöd till din synlighet. Planering. För ett år framåt. Synlighet via din hemsida ut till de sociala kanalerna. En genomtänkt plan sparar pengar, ger mindre bekymmer och ökad kreativitet. Låter det för enkelt för att vara sant? Det finns bara ett svar på den frågan: – ta kontakt så berättar jag hur!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.