Våga vara originell

Att våga vara unik är ingen självklarhet. Att våga pröva på, våga misslyckas och våga lyckas kräver mod och självsäkerhet. Hur kan vi infoga ordet våga i vårt tankesätt? Kommer ordet våga att leda oss till framgång? Finns det ens framgång?

Vad är framgång egentligen? Är det mycket pengar på banken, en Ferrari på gården och tusen anställda? Kanske inte. Framgång definierar var och en för sig själv. Framgång kan vara att sova gott om natten, att vara nöjd och lycklig. Att inte behöva vara bekymrad.

Jag bläddrade förbi ett reality program igår på tv. En ung bortskämd tjej påstod något som ”att vara fattig är inget alternativ – då måste man bara bli rik”…. Om det bara vore så enkelt.

Men tidigare nämt, framgång har inget med pengar att göra. Ja, nu handlar det här inlägget inte om din personliga framgång – utan om ditt företag och din kommunikation.
Framgång för ditt företag kräver originalitet. Att våga vara unik. För att få synlighet måste du våga vara unik och kliva över dina konkurrenter. Gör inte som de – gör det på ditt sätt. Rikta din reklam direkt till din målgrupp – på ditt unika sätt.

Men, det är inte lätt att skapa rätt innehåll för rätt publik. För det mesta siktar vi (ja, jag vågar säga vi) för brett och missar målet. Innehållet sticker inte ut och det skapar ingen effekt. Ofta ser jag återanvändning av idéer som har varit lyckade, en gång. Visst kan vi återanvända idéer – men inte på exakt samma sätt. Innehållet måste vara på ditt unika sätt. Anpassat till dig och dina produkter.

När du siktar brett och utan någon egentlig tanke på vem det är du siktar på så missar du. Men om du tar dig en funderare på vem du vill nå så är chansen större att sikta rätt.

Vem är din målgrupp egentligen?
Är det ungdomar i åldern 18-25? -Det är många det.
Är det ungdomar som har en viss hobby, i åldern 18-25 och bor på ett visst ställe som är din målgrupp? Det blir mera rätt det.

Följande steg är att lära dig känna din målgrupp. Hur pratar de? Hur skriver de? Var finns de? Vad går de igång på? Vad vill de veta? Vad vill de inte veta?

Det tredje steget är att börja slipa din kommunikation så att den anpassas enligt de svar du fått.

Nu kan din kommunikation bli unik. Det är nu du kan ta ut dina ord, det är nu din originalitet får synas. Det är nu du kan sikta rätt och få ett positivt resultat. En tia.

Behöver du mera kött på benen, kom på kurs:

mera info om våra kurser:http://existens.fi/kalender/

#blogg100 #dag2

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *