Kan du lösa morgondagens problem?

Kan du lösa morgondagens problem med gårdagens lösningar? Nej, tänkte väl det. Hur vi än gör, hur vi än försöker så måste vi se framåt och inse att utvecklingen inte står och stampar på samma ställe. Det händer och sker hela tiden. Nytt. Nya kreativa lösningar. Idag finns det inget stopp på hur morgondagens lösning kommer att se ut. Vi vet inte ännu hur, men den kommer att finnas där. Just som vi lärt oss något nytt så utvecklas nyheten till något ännu nyare. Det finns de som säger att det bränner ut människan att hela tiden vara tvungen att lära sig nytt. Men är det faktiskt det som gör människor sjuka? Att vi hittar på nya och enklare lösningar hela tiden. Lösningar som underlättar arbetet? – vetdu, jag har inget svar till det. Det får var och en tänka på.

Men utmaningar kommer emot oss hela tiden. Med en liten gnutta tålamod, nyfikenhet och mod så kan vi ta emot utmaningarna.

Som till exempel digital marknadsföring. Vad innebär det egentligen för en småföretagare? Är det så att du nu blir tvungen att investera dina hårt förtjänade pengar i en massa digitala verktyg? I en massa konstiga lösningar som du knappast kommer att använda? Ej heller förstå hur du kan använda det och till vilken nytta?

Nej, jestas ändå. Varför göra det så svårt?

Det är inte så där hemskt som vissa får det att låta. Digital marknadsföring kan också benämnas internetmarknadsföring. Det är marknadsföring som sker på nätet. Online. Via medier som du kan läsa i telefon, via läsplatta eller dator. Du anpassar din marknadsföring så att den är synlig för alla. Du kan arbeta mera kostnadseffektivt med de rätta verktygen. Sociala medier, hemsida och bloggar. Med andra ord, det du måste satsa i (om du inte redan har gjort det) är en mobilanpassad hemsida. Och vara aktiv på sociala medier.

Har du hört talas om köpresan? I köpresan finns det en början och ett slut. Jag tänker inte gå in på detaljer hur den fungerar i vissa stadier – men det som du som företagare bör fokusera på är att förstå den. En viktig del av köpresan sker på sociala medier.

Men, observera – din hemsida är fortfarande den viktigaste kanalen.

Det är till din hemsida kunden kommer förr eller senare. (helst förr). Men aktiviteterna på sociala medier får inte förkastas som strunt och tidskrävande. Där måste du som företagare vara aktiv – för kanalerna finns till även för dig och din produkt. Din aktivitet på sociala medier skall väcka intresse för ditt erbjudande. Du skall sälja utan att sälja.
– Hmmm… hur svårt är inte det? Sälja utan att sälja.
Hur gör man det? Jo, du informerar. Du berättar om din produkt på ett intressant sätt. Du beskriver den ur en annan vinkel. Men du skriver inte ordet köp. Du berättar om produkten på ett sådant sätt att du väcker läsarens känslor. Du väcker behovet. Eller du svarar på kundens behov.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *