Du har bara en chans

Kundbemötandet och konkurrens. Vill du ha kunder eller inte?

Att göra ett bra intryck när du bemöter din kund första gången är avgörande om det blir ett längre förhållande. Att få kunderna att återkomma och rekommendera dig vidare är inte alltid den mest självklara i processen för en del försäljare/företagare. Hur det nu kan komma sig?

När kunden får ett problem söker han en lösning. Hen googlar, jämför och frågar runt. Där har alla företag som satsat i synligheten (mf-material, webbsida etc) chansen att bli upptäckt. Texten som finns på  hemsidan besvarar genast kundens fråga och ger en lösning på problemen.

När kunden sedan kontaktar dig  är bemötandet det viktigaste av allt. Det innefattar ditt sätt att vara, att besvara frågor och ge en bra lösning på problemet.

Hur kan det gå fel där egentligen? Jo, om du ser ”över eller ner på” kunden. Nonchalerar. Irriterar dig. Orkar inte svara på dumma frågor. Glömmer bort att kunden är en människa som kan gå ut från ditt kontor/affär och sprida ett fult rykte om dig. Alla kunder har känslor. Ett dåligt bemötande vill ingen uppleva. Inte ens du. Fast, din konkurrent blir ju glad åt ditt beteende. För hen kan uppföra sig och bemöta kunden på rätt sätt.

Hur gör man då?

– se på kunden som en människa. Kunden är lika mycket värd som du. Hjälp kunden, berätta om olika lösningar som gynnar kunden.
– ge kunden tid att fundera. Tvinga inte på en lösning som hen inte vill ha.
– bete dig proffesionellt. Lyssna till kundens problem. Svara på frågor och informera.

En nöjd kund återkommer och rekommenderar dig vidare. En missnöjd går till konkurrenten och pratar illa om dig via sociala medier. Eller på andra ställen.

#blogg100 #dag16

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *