Reklam, blogg och jantelag. Vad är skillnaden?

Har känt att jag den senaste tiden blivit för mycket marknadsförare och för lite jag. Kan förstå att ni börjar bli trött på att jag marknadsför mina produkter för mycket. Men, vem vore jag väl då om jag inte gjorde det? Jag är ju marknadsförare och jag säljer hela tiden. Även muntligt. Jag rekommenderar hela tiden andras företag och produkter. Vartefter ett behov uppstår. Eller om jag får en förfrågan. För sån är jag.

Men jag är inte en värdig ”bloggare”. Jag är bara en företagare. Som gör reklam. Den kommentaren fick jag igår. Så då vet jag det.

Facebook-regler

Bläddrade lite tillbaks nu i morse för jag har observerat  att Facebook-reglerna igen lyfts upp. De som jag har tjatat om hur länge som helst om. Skrev ett inlägg för ett par år sedan om detta här.

Fortfarande ser man företag  bryter reglerna, på egen risk. Varför undrar man, speciellt då det finns många tusen andra sätt att få synlighet på Facebook.

en av reglerna direkt från FB: ”Kampanjer kan administreras på sidor eller i applikationer på Facebook. Personliga tidslinjer och vänanknytningar får inte användas för administration av kampanjer (t.ex. är ”dela på din tidslinje för att delta” eller ”dela på din väns tidslinje för att kunna delta flera gånger” och ”tagga dina vänner i det här inlägget för att delta” inte tillåtna)”

Jantelagen

En annan sak jag insåg då jag bläddrade tillbaks i mina inlägg, är att jag inte behöver uppfinna hjulet igen. Jag har massor med inlägg jag gott och väl kan lyfta upp igen. Ett av dem är inlägget om Jantelagen.

”Jantelagen vet väl alla vid det här laget vad det är. Vi skall alla vara lika och man skall absolut inte framhäva sig. Ingen skall vara duktig eller ha någon speciell begåvning. Lika för alla. piste. Enligt tankesättet om att man inte får framhäva sig, så kan man inte heller odla yttre eller inre framgång. Detta skriver Sanna Ehdin om i sin bok ”Finn din inre styrka”. Du får vara stolt men inte nöjd.

Som tur är så håller dagens ungdomar på att river denna Jantelag. Vi som har växt upp med denna lag i vårt bakhuvud måste kämpa lite mera för att kliva över den. Tankesättet är så föråldrat, så gammalmodigt.

I dagens samhälle så är vi ju alla olika, alla har olika förutsättningar att nå sin framgång. Observera SIN framgång. Inte din, inte våran utan MIN. Vi skall inte trycka ner de som sticker ut, vi skall istället applådera åt dem som vågar kliva över Jantelagen och visa vem de är innerst inne. Vad deras styrka är. Vad deras passion är.

Jag vet vad min passion är, jag kliver över jantelagen och nonchalerar fullständigt de som försöker trycka ner mig. De finns, i min närhet till och med. Men jag bryr mig inte om deras begränsade föreställningar på hur deras perfekta värld ser ut. Min värld är full av utmaningar och jag tänker testa så många jag bara hinner med. piste.”

Skrivet nån gång för ett par år sedan. Länk

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *