Din webbsida berättar hur du vill visa upp dig till dina kunder. Din blogg berättar vem du egentligen är.
När jag skriver blogg så vet jag att min personlighet lyser mellan raderna. Och det tycker jag är okej – för jag är bara en helt vanlig person. Men jag är en person som har passion för det jag skriver om.

En företagsblogg lyfter fram produkterna, kunskaperna och idéerna på ett intressantare sätt. Utveckling sker hela tiden kring ämnet marknadsföring och istället för att sälja ytterligare en produkt så bloggar jag hellre om den. För jag hoppas att just DU som funderat på just detta ämne, hittar mitt blogginlägg.
Jag hittade ett blogginlägg på https://www.yrittajat.fi/paakaupunkiseudun-yrittajat/vantaan-yrittajat/a/blogit/yrittajat-yhdessa-laurean-kanssa/mika-ihmeen-yritysblogisom behandlar just företagsbloggande. Skribenten har listat några saker en företagare skall fokusera på som bloggare:

Uppdatering i jämn ström. Enligt skribenten behöver man inte uppdatera företagsbloggen så ofta, men ibland drabbas jag av sådan inspiration och skrivlust att jag inte kan låta bli att lägga in ett nytt inlägg. Men för att behålla intresset bland läsarna så borde inläggen komma i jämnare ström.

Ämnena som en företagare bloggar om borde hållas inom ramen för verksamheten. Där vet jag att jag ibland hoppar ut, men största orsaken till det är att jag är ganska ”ramlös”. Jag har erfarenheter från många olika områden – och det vågar jag visa upp också. Och det vill jag även att min målgrupp skall få veta om. Att jag har erfarenheter från många branscher. Och jag har (och har haft) ett intressant liv. Varför tiga om det?

Berätta om nya produkter. Ja, som jag skrev ovan så händer det mycket inom marknadsföring. Nya produkter, nya idéer och nya lösningar dyker upp nästan varje dag. Vi tar en bit i gången.

Skapa diskussioner. Ja, det är lättare sagt än gjort. Det är inte många av mina läsare som är så modiga att lämna en kommentar efter sig. Eller är det så att jag är så tråkig? Skämt åsido – jag tar gärna emot feedback. Både bra och dålig. Sen vill jag gärna ha feedback på vad ni vill läsa om också.

Jag vill även tillägga:
Berätta om vad som händer i företaget. Ja, där kan jag nog bättra mig. Här händer en hel del – och det har hänt en hel del. De som följt mina inlägg vet att jag jobbade med Existens år 2016. Ni vet kanske även att jag detta år jobbar dagtid (80%) som projektledare för världsarvsporten. Men mitt företag CELMA hänger med som det alltid gjort.  Från och med april i år delar jag lokal med två andra kvinnliga företagare. De har en kläd- och lifestyleaffär ”in the front store” och jag huserar i ”the back office”. Jag erbjuder fortfarande design av marknadsföringsmaterial, jag gör hemsidor och föreläser och drar workshoppar inom ämnet marknadsföring och digitala medier.
Hur det ser ut med mitt företag om ett år kan jag inte säga idag. Det kommer att flyta en hel del vatten under bron på den tiden. Tiden utvisar. Men så mycket vet jag att inspirationen flöder till tusan nu, så vad som helst kan hända.
”Sköit om edar och kom ihåg att ni är bäst”
Celma/Maria

2 thoughts on “Varför skall du som företagare ha en företagsblogg?

  • Lisbeth Wikström

    http://www.stromsvik.ax/blogg/
    Ett litet inlägg är bättre än inget eller hur? Nästa kanske blir lite längre 🙂

    Svara
    • Maria Norrlin-Asplund

      Absolut. Längden är kanske inte det viktigaste. Du vet, kvalitet istället för kvantitet 🙂

      Svara

Kommentera