Många företag har säkert märkt att deras tidigare (kanske lyckade) marknadsföringsinsatser inte längre ger önskat resultat. Den tidigare marknadsföringen gick ut på  att berätta till kunden ”det är just den här varan ni skall köpa, för den har alla funktioner och finesser som du behöver. Som DU kommer att älska.”

Nä, det funkar inte mera idag. Så är det bara. Webben och sociala medier har tagit över. Kunden söker information idag på webben samt  ställer frågor via sina vänner på sociala medier. Där kommer svaren, både bra och dåliga. Kunden fattar köpbesluten före kontakten till försäljaren. Då den kontakten väl inträffar finns redan en massa kunskap  om produktens för- och nackdelar, prisjämförelser och leveransmöjligheter.

Dina försäljningsmöjligheter minskar för varje dag du inte är aktiv på webben och sociala medier. Varje dag som du inte har funderat över din innehållsmarknadsföring. Det innehåll som skall bygga kundrelationer, förtroende och ge kunden viktig och informationsrik kunskap. Ditt fokus skall ligga på att besvara kundens behov. Behov av information och inspiration.

Det finns många sätt för ett företag att producera innehåll. Men hur, var och när är det många företag som inte har tid att fundera på. Eller ens ork, kanske inte ens kunskap.

Men som tur är, så finns det företag som erbjuder tjänster till andra företag. Företag som vill att du skall kunna nå dina kunder med ett bra innehåll som bräder dina konkurrenter. Ett innehåll som kunden uppskattar. Så att han även uppskattar och får ett förtroende för dig.

Nu är bästa tiden att satsa på innehåll. Nu blir det sommar och kunderna har mera tid att surfa runt. Söka och förkasta. Eller gilla. Nu är det rätta tiden att satsa. Ring idag. Före din konkurrent ringer.

websynlighet

 

Kommentera