Prutande kunder värdesätter inte dina tjänster

När man reser till olika turistorter så är det mera än vanligt att man prutar. Det hör liksom till, och i vissa länder kan försäljaren bli sur om man inte prutar.

Flera av våra kunder till vår inkvartering testar detta också. Att försöka pruta sig till ett  förmånligare pris på övernattningen. Ibland skulle jag ha lust att fråga om de göra samma sak då de far till en hotellkedja också. Eller när de köper mat, besöker frissan eller privatläkaren.

Vad är det som gör att vissa kunder tycker det är okej att pruta på priset till en småföretagare? Vi har inte anställda- vi gör allt jobb själv. Men det betyder inte att vi får  inkomsten till oss själva. Det finns faktiskt omkostnader. Plus att vi ser till att huset är i toppskick tills nästa kunder kommer. Vi satsar på kvalitet. Och kvaliteten kan man inte pruta på. Lika lite som vi kan pruta på bestämda priser.

Jag googlade på ämnet ”våga ta betalt” och kom in på en sådan här sida http://www.driva-eget.se/nyheter/forsaljning/6-rad-vaga-ta-betalt

Ulla-Lisa Thordén har listat 6 olika punkter som är värda att komma ihåg:

1 Kunden kommer sällan ihåg priset, däremot hur nöjd hon var med köpet.
2 Ordet “dyrt” är inte en sanning, det är en åsikt. Lär dig förhandla.
3 Var stolt över att över att ta ut rätt pris för ditt värde – synd om den som inte har råd just nu.
4 Blanda inte ihop värdet med prislappen – du kan förhandla om prislappen men aldrig om det du är värd.
5 “Kan du göra något år priset?” – “Javisst, jag höjer gärna!”
6 Ge inte rabatter till vänner. Som vän kan man väl betala lite mer? Varför ska du alltid betala för vänskapen?

“Kan man ta för mycket betalt?” får jag ibland som orolig fråga. Nej det tycker jag inte. Kunder är rätt bra på att veta var gränsen går nämligen. Men du kan gå under i företaget om du själv sätter gränsen för lågt, för tidigt!  Har du råd med det?
Morska upp dina tankar nu.

 

Tack! Detta kommer vi ihåg framöver, visst?

#blogg100 #dag21

2 reaktioner på ”Prutande kunder värdesätter inte dina tjänster”

Lämna ett svar till Maria Norrlin-Asplund Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *