Tiderna ändras säger man, men det är vi människor som ändrar oss. En dag gillar vi en sak, men så kommer en ny sak emot som vi sen börjar gilla ännu mera. Idag kan man inte längre använda en en-vägskommunikation om man skall nå sin kund. Idag måste man lära känna sin kund och veta vad han tycker om. Man måste prata med kunden och anpassa sitt sätt att berätta om sin produkt därefter. Idag måste företagarna som verkligen vill lyckas vara närvarande  när som helst, var som helst och hur som helst.

Vanlig reklam går inte hem längre. Människorna irriterar sig på reklam. Ungdomarna hatar reklam. De sätter upp på sina postlådor ”ingen reklam tack”. Men bra ”juttor” sprids bra på nätet, tyvärr lika bra sprids de dåliga ”juttorna” också. Så hur skall vi få det att gå ihop? Folk vill ha reklam, men på deras egna villkor. De vill inte bli störda av våra ansträngningar att nå dem, för de kommer att söka informationen – om de vill. De älskar även om någon rekommenderar en sak till dem. De rekommenderar gärna vidare.

Så, hur gör vi då?

Jo, vi söker reda på den rätta personen som hjälper oss att sprida vårt budskap. Vi ser till att vi finns närvarande när som helst, var som helst och hur som helst. Vi pratar med våra kunder, vi frågar och vi svarar. Vi tar reda på. Vi lär känna dem. Vi uppmuntrar kunderna att prata med varandra – ger dem verktygen. Vi berättar om vår produkt på ett ”icke-säljande” sätt. Vi gör produkten intressant. Vi berättar om vilka behov som blir tillfredsställda av vår produkt. Glöm säljsnacket – köp denna produkt och du får det och det….

Men glöm nu för allt i världen inte bort att paketera in dina produkter vackert, genomtänkt och med ett helhetstänkande. Kunden skall känna igen din produkt när som helst, var som helst och hur som helst. Därför är det viktigt att sätta sig ner och fundera på strategin om hur du skall fixa hela paketet. Och då menar jag allt från logo, förpackningar, färger, typsnitt, sätt att prata, mässmontrar… o.s.v… Ja – hela köret.

Gör inte misstaget med att först börja tillverka din produkt och sen testa dig fram på marknaden, utan att ha en strategi på hur din omgivning ser ut. Det kommer att kosta dig mera pengar än du tror. Ha en plan och en bra förpackning kring din produkt och en bra strategi på hur du skall nå de rätta personerna som tar dina produkter till sitt hjärta. Med andra ord, bygg upp ditt varumärke med omtanke. Omtanke om din kund och din vinst.

#blogg100, dag 97

 

Kommentera