I dagens läge är det superviktigt för små företagare att stå upp emot alla ”jättar”. Hur kan du vara säker på att du klarar av att stå upp för storproducenterna, eller mot de som kanske vågat satsa mer på att verkligen synas i massan?

För det första måste jag ju som marknadsförare poängtera hur viktigt det är att ha en affärsplan, en marknadsplan och ett mål med ditt företag. När du har det nedskrivet och klart för dig själv  är det även viktigt att fokusera på tre olika saker. Gå igenom dessa tre punkter.  Lista ner det som du anser att du leverar bättre än konkurrenten.

1. Kvaliteten på din produkt. Jämför din produkt med konkurrentens. Vad är det som gör din produkt bättre? Vilka fördelar har din produkt?

(är de färskare, smakar de bättre, använder du bättre råvara, ser den bättre ut, erbjuder du en extra tjänst..etc.)

2. Kvaliteten på din tjänst. Vad är det som gör att din tjänst är bättre än konkurrentens? Vad fokuserar du på när du levererar din tjänst? Vad gör att du är bättre på servicekvaliteten? Vad gör du annorlunda? Har du vänligare betjäning, är du mera kundfokuserad?

3. Kvaliteten på processen. Hur ser dina rutiner ut när du gör affärer? Hur lätt är det för kunden att hitta dig? Hur tillgänglig är din produkt? Hur hanterar du nöjda kunder? Hur hanterar du missnöjda kunder? Hur kundbetjäningsvillig är du? Hur får du kunden att komma tillbaks till dig?

 

För att hitta svaren på dessa frågor behöver du ta en ordentlig titt på vad dina konkurrenter erbjuder. Jämför med den som du anser är din största konkurrent och försök hitta de svaga punkterna som de inte klarar av att leverera. Gör en kundförfrågan och be dina kunder ärligt fylla i de frågor som du själv inte kan svara på, eller de frågor som du inte borde svara på. (oftast så tror man att man gör allt för kunderna men så kan det finnas stora gap mellan dig och kunden som du inte har fokuserat tillräckligt på). Ta hjälp av någon utomstående ifall du inte klarar av det själv.

Dessa frågor är viktiga för dig och din verksamhet. Svaret på dessa frågor kan leda verksamheten till högre höjder än du tror. Ibland behövs det inte så mycket för att ta ett steg framåt i verksamheten.

Och, ifall du behöver hjälp, ta kontakt! Jag hjälper dig så gärna!!

tankom

 

Kommentera