Ibland blir jag fruktansvärt irriterad på otydliga instruktioner. Idag besökte jag hälsovårdscentralen i vår kommun. Jag har själv arbetat där för några år sedan, och vet på ett ungefär hur det fungerar med anmälningar och sånt. Men det har skett några ändringar sedan jag sist besökte stället och jag tänkte fråga i info-luckan var läkaren fanns som jag hade tid till.  På den stängda info-luckan fanns en lapp där det stod att man skulle välja följande lucka. Som kvinnan före mig i kön gjorde. Öh, vilken lucka? Hon ställde framför följande fönster. Det var ingen lucka – men precis vad jag även kunde ha gjort.

Varför inte skriva tydligt på lappen- vänd dig till mottagningen till höger. Där det satt ett mottagningsbiträde. Hur svårt är det att skriva och formulera? Nu stod varje ny besökare med lika stort frågetecken i pannan. Vissa nappade tag i första bästa sköterska som sprang förbi och frågade henne vart de skulle. Nå, vad leder det till då? Jo, stressade sköterskor som blir avbrutna i sina arbeten. Då en klargörande lapp/skylt kunde stoppa dessa frågor.

Var ligger problemet då? Jo, det ligger i vår egen kunskap. Vi vet svaret till det som betraktaren frågar. Det är självklara saker. Varför förstår inte du det? -Nej, vi förstår inte så du måste förklara och förklara igen och igen. Det är inte självklara saker för oss som det  är i din vardag.

Samma problem gäller informationen på vissa webbsidor. Produktinformation. Du anser att det är enkla saker som alla borde förstå. Bara för att du förstår det. Men så är det inte!

Vi skall inte dumförklara våra kunder och besökare – men vi skall inte heller nonchalera dem. Var inte rädd för att använda förståeliga ord – red ut frågetecknen före de uppkommer. Oförståelse och hjälplöshet leder bara till negativa saker. Upplys och kommunicera så att kunden förstår. Genom tydlighet undviker du att kunden att blir irriterad och vänder sig till något annat företag.

Behöver du hjälp med kommunikation så ta kontakt!

#blogg100 #dag10

Kommentera