Ibland måste man bara våga pröva på nya saker. Du som är företagare vet mycket väl vad jag menar. Om man inte vågar testa sin affärsidé eller utveckla sitt företag så är det ingen vits att ens kalla sig företagare. Företagarna i Finlands slogan ”mitähän siitäkin tulisi, jos ei olisi yhtään yritystä” säger allt. Vad skulle det bli till om det inte finns nå företagare?
För att vårt land skall utvecklas måste det finnas risktagare. I Österbotten finns många risktagare, och mycket mod. Här vågar vi pröva våra idéer. Ibland blir de en succé och ibland en flopp. Ingen kan se in i framtiden och vet om företagsidén kommer att lyckas eller inte. Så vi måste bara försöka och tro. Vi är givetvis utrustade med stor flexibilitet – lyckas det inte så reser vi oss på nytt, dammar av oss och försöker på nytt… Vi lär oss att hantera misslyckanden. Misslyckanden gör oss starkare och ger erfarenhet till nästa försök.
Jag skulle nästan kunna påstå att om du inte besitter modet att våga pröva på något nytt så är du inte en företagare. Håller du med mig? #frittuppattprotestera
En företagare kan inte tänka ” vi gör så här, för så här har vi alltid gjort”. Vi kan inte heller gå runt och anta saker. Mina antagande är mina, men de är inte en sanning för dig. Omständigheterna, gamla mönster och tankesätt måste förnyas för att nya idéer skall födas.
Det händer saker hela tiden, konsumenternas beteenden ändrar och nya vanor föds. Företagare som vågar testa sig fram kommer på nya idéer. Hur ofta läser vi inte i dagstidningarna och på sociala medier om något nytt och spännande? Ganska ofta skulle jag vilja påstå. Varje gång jag ser någon ny trend som skapts blir jag glad. Då vet jag att det är en modig företagare som vågat ta steget ut i det okända och testar sig fram. Blir det en flopp, eller blir det en succé?
Det är mottagaren som väljer. Det är du som väljer.

Vad tycker du varit årets bästa produktutveckling? Företagsidé? Succé? Mod? Annorlunda?

Kommentera