Att svänga negativa tankar till positiva. Att nå framgång.

De senaste månaderna har varit ganska jobbiga. Det har varit svårt att nå ut till dem jag velat nå och jag har insett att alla har det lite skralt med både kunder och flyt i sina företag. Det är svårt nu. Det vet de flesta som är företagare nu. Det finns alltför mycket negativitet i luften just nu.

När det är jobbigt så blir man ju ganska negativ och man tänker en massa negativa tankar. Då man väl har kommit in i den här spiralen med negativa tankar så fastnar man. Det är hur svårt som helst att komma sig ur den. Självförtroendet sviktar och man känner sig allmänt stressad och uppgiven. Prestationen är på botten och man kan inte njuta ens av den lilla framgången som kan komma emot.

Igår var jag på en föreläsning ”Framgång genom nätverk”. Carola Lindholm-Gerlin föreläste. Jag har tidigare också varit på hennes en annan föreläsning och blev då som nu väldigt imponerad och taggad av innehållet. Jag tänker nu inte återge hela budskapet som hon gav oss, men jag tänker skriva om hur hon vände mina negativa tankar till positiva och hur jag nu skall omfokusera mitt liv och företag.

Ojdå. Jo – jag har ju försökt en massa. Jag erbjuder ju en hel del till min målgrupp: marknadsplanering (med både traditionell och social marknadsföring), grafisk planering och layout samt föreläsningar och eventplanering. Eventuellt kan man som åskådare inse att jag är för spretig. Men, vad gör man – jag vill ju så mycket. Jag älskar att göra dessa saker, plus att det är så väldigt omväxlande att få göra olika saker. En dag på Celma blir aldrig tråkig, för den ena dagen är inte den andra lik. Men det kan vara svårt att nå målgruppen då jag erbjuder för mycket. Jag måste fokusera på mindre saker. Varför förstår du längre fram i texten.

Nåväl, för att återkomma till gårdagens lärdom. Det finns nämligen tre olika slags grupper av människor. De är tagarna, givarna och matcharna. Taggarna är sådan som tar – men ger inget tillbaks. Givarna – ger men får inget tillbaks. och sen finns det matcharna som utbyter tjänster ”hjälper jag dig så hjälper du mig”.

Jag har till stor del jobbat som en givare – ger en massa, men får väldigt lite tillbaks. (Nu menar jag förståss inte all den härlig energi som jag får av mina kunder) utan allmänt. Men enligt forskning som Adam Grant gjort så finns dessa givare både på botten och på toppen.

Så, för mig gäller det nu att komma mig upp till toppen. Få igång det där förtroendekapitalet. Mera kontakter. Mera nätverk och mera kontakter med de svagare länkarna. Det är just de som kan bli de viktigaste. Det är där marknaden finns.

Men till det där med negativitet. Jag har varit frånvänd en tid. Känt mig bitter, som ett offer och utsatt. Varför just jag? Varför lyckas inte jag? Looser..

Föresläsningen fortsatte med hur man skall kan ändra sitt beteende, göra en förändring.  Carola nämnde bland annat att det kan räcka med en liten detalj som gör att du måste tänka och agera på ett nytt sätt. Att man skall vara ihärdig. Det är våra tankar som styr oss. En hjärna som är frånvarande tar inte emot ny information. Den bara snurrar åpå. Vi agerar genom våra minnen och känslor.Men blir vi tvungna att ändra en vana, så lär vi oss något nytt. Vi får ett nytt beteende. Vi får mera motivation. Därför skall man satsa på att göra något som väcker passionen. Något belönande. Sen, vartefter man börjar må bättre så desto snabbare kan man belöna sig.

Det som jag lärde mig är att jag måste rikta min uppmärksamhet till högst tre saker. Bäst är att bara välja en. Blir det mera än 3 så blir hjärnan primitiv. Jag måste välja något som jag vill ha framgång i. Jag måste fundera på vilka de situationer är där jag vill lyckas. Vad jag vill lyckas med. Och vad blir de goda följderna då jag lyckats.

Jag kommer att bli tydligare med vad jag vill, visa mina förväntningar på andra. Visa vad jag vill.

Jag har ett mål. Att någon gång i framtiden ha chansen att få tacka nej till ett uppdrag, för att jag har för mycket jobb att göra. Att kunna välja det bästa av det bästa.

framgang

 

2 reaktioner på ”Att svänga negativa tankar till positiva. Att nå framgång.”

  1. Charlotta Asplund

    Hej Maria! I din bransch tycker jag spontant att det borde vara ”guldålder” just nu, men tanke på att alla partier lägger ner massor av fyrk på reklam inför riksdagsvalet. Och ingen gör så fina affischer som du. Har du verkligen mjölkat de kontakter du redan har ordentligt? 😉

    1. Maria Norrlin-Asplund

      Tack Lotta 🙂 Vad glad jag blir av din kommentar! De flesta har nog sina designers utvalda så jag hamna lite på sidan om där. Men en har jag fixat åt 🙂

Lämna ett svar till Charlotta Asplund Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *