Nyttan av att samarbeta och nätverka är något jag ofta lyfter fram. Här på bloggen, under mina föreläsningar och till våra medlemmar i företagarföreningen. Jag har både praktisk och teoretisk erfarenhet i ämnet. Speciellt viktigt är nätverkstänkandet för småföretagare men även för större företag och organisationer.

Reko-ringar har blivit en succé i Österbotten. Producenterna kommer närmare sina kunder och feedbacken är direkt. Nyttan är ömsesidig och det finns ingen avundsjuka eller missunnsamhet i nätverket. Är inte det fantastiskt?

När jag drev min bybutik fick jag höra att en granne hade sagt: – Jag tänker nog inte ge henne nå pengar jag. Istället åkte hon 80 kilometer för att handla mat. Öh? Denna kund trodde på allvar att när hon köpte mjölk från min affär så lade jag hela pengen i egen börs. Nej, lilla vän – de pengarna gick direkt till mellanhanden och omkostnaderna.

Att att bli betrodd som företagare på hemmaplan är inte alltid så lätt.  Tyvärr ser man ofta att konsulter och föreläsare från andra orter blir mera betrodda. Man undrar varför? Är det för att vi inte vågar lyfta fram våra specialkunskaper och styrkor? Eller är de faktiskt bättre? Är det faktiskt lönsammare att åka till grannstaden för att köpa kläder? Bilar? Mjölk?

Nu pratar jag inte bara om mig själv och mina chanser på att hitta kunder inom egen kommun, utan allmänt om våra åsikter om varandras kunskaper. Vi på hemmaplan har våra specialiteter och lokalkännedom. Vi vet hur grannen tänker, och vi vet vilka knappar vi kan trycka på. Men, ändå gör vi inte det – för då kommer avundsjuka in. ”vad tror hen att hen är egentligen”? Stropp. Å se nu, nu har de köpt ny bil också. Det där företaget måste nog gå bra det. Av det företaget köper jag nog ingenting. 

Vi borde tänka mera reko. Mera ”köper du av mig så köper jag av dig”. Samverkan, nätverk och ömsesidig nytta. Med den tanken blir vi stora och starka. Och får bättre lönsamhet.

#blogg100 #dag?

 

Kommentera