Är du allvetare?

Nä, inte jag heller. Allvetarna dog i slutet av 1700-talet läste jag nyligen i ett nyhetsbrev. De var människor som hade all kunskap om vetenskapen, religion, politik och filosofi. De var personer som alla såg upp till.

Idag finns det ”några” som tror sig vara allvetare. De är självsäkra och påstår sig kunna det mesta. Det finns många som går i fällan och tror att just dessa personer faktiskt är en allvetare. De har makt. Om vi tillåter dem att ha makten.

Idag bör vi vara ödmjuka inför förändringar, för de sker hela tiden. Det kommer nya saker och nya utmaningar emot oss varje dag. Nya sätt att leva, nytta sätt att nå fram. Att våga ta till sig nya idéer är en utmaning. Det är inte alla som vågar eller orkar. Många sätter in alla sina försvarsmekanismer för allt som är nytt. Det är arbetsamt att lära sig nytt, att skaffa sig nya rutiner. Att våga. Det är enklare att göra som man gjorde tidigare. Kräver minst energi.

När det gäller marknadsföring så sker förändringar varje dag. Kreativa människor hittar på nya sätt att nå sina kunder, och idéerna blir ofta kopierade. Och det får vi göra. Vi får våga prova på nya saker. Testa oss fram. Vi behöver inte tro att vi gör något fel. Allt är rätt, såvida du inte kränker någon.

Vi är inte allvetare idag. Det är helt omöjligt. Alla sanningar som finns är var och ens sanning. Ens egna perspektiv och tankar. Mina tankar och min sanning baserar sig på min kunskap och erfarenhet. Men jag vill inte på något sätt tvinga dig att tro att jag har rätt i allt jag säger. Du får koppla ihop det med din egen sanning och göra vad du vill med den. Sammanbundet blir det din sanning som du omformulerar till något som passar dig. När du berättar din sanning för mig, så tar jag till mig det jag vill och gör det till något som passar mig och min värld.

Allvetare behöver man inte vara idag. Det finns ju google.

sanning

#blogg100 #dag32

 

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *